Analizie ruchu gałek ocznych sporo uwagi poświęca się dopiero od kilku lat i to głównie w kontekście badania reakcji użytkowników stron internetowych czy aplikacji. Warto jednak zdać sobie sprawę, że nie jest to nowa technika badawcza. Rozwój badan eyetrackingowych postępuje już od ponad wieku, a jego zastosowanie wcale nie ogranicza się do informatyki i projektowania interfejsu użytkownika. Co warto wiedzieć o śledzeniu wzroku, gdzie stosuje się takie analizy i w jaki sposób można je wykorzystać, by podnieść rentowność prowadzonego biznesu?
Czym jest eyetracking?
Monitorowanie ruchu gałek ocznych, powszechnie określane jako eye tracking, to specjalistyczna metoda badawcza, pozwalająca na precyzyjne określanie punktów skupienia wzroku przez osobę spoglądającą na ekran. Do przeprowadzenia takiego badania niezbędny jest eye tacker, czyli specjalistyczne urządzenie pozwalające śledzić ruch oczu osoby badanej. Podestowym celem badań eyetrackingowych jest sprawdzenie, które obszary, punkty czy elementy widoczne na ekranie przyciągają wzrok użytkownika, a które są przez niego ignorowane.
Efektem badania może być opracowanie tzw. mapy cielnej (heatmap), zawierającej informacje o zainteresowaniu, począwszy od obszarów, na których najczęściej skupiamy wzrok, aż po te, na które spoglądamy najrzadziej. Wyniki eye trackingu często mają istotny wpływ na projektowanie najróżniejszych elementów – od stron www poprzez programy komputerowe, aż po opakowania produktów.
Działanie eye trackera
Urządzeniem, które umożliwia śledzeni ruchu gałek ocznych osoby badanej, jest stacjonarny lub mobilny eyetracker. W pierwszej wersji mamy do czynienia z urządzeniem umieszczanych w pewnej odległości od osoby badanej, zwykle przed lub pod monitorem. W trackie badania użytkownik przebywa w pozycji statycznej. Z kolei mobilny eye tracker zwykle ma formę zestawu wirtualnej rzeczywistości, dzięki czemu pozwala na swobodne ruchy badanego, co znacznie zwiększa funkcjonalność eye trackingu oraz skalę jego zastosowań.
Jakie są zastosowania badań eye-trackingowych?
Współcześnie, monitorowanie ruchu oczu wykorzystywane jest w wielu gałęziach biznesu, ale także w medycynie, m.in. w diagnozowaniu zaburzeń neurologicznych, sensorycznych czy autyzmu. Oprócz tego eye tracking powszechnie stosuje się także przy:
– projektowaniu graficznym – głównie w badaniach nad interfejsem użytkownika, do określania elementów, które skupiają największą uwagę odbiorców,
– testach psychologicznych, np. w trakcie testu utajnionych skojarzeń,
– tworzeniu gier komputerowych – jako dodatkowe źródło informacji na temat zanurzenia się (inwersji) gracza w rozgrywkę,
– powadzeniu badań neuromarketingowych, określających wpływ podświadomości na decyzje zakupowe klientów,
– projektowaniu opakowań produktów,
– sterowaniu urządzeniami multimedialnymi – szczególnie w przypadku osób niepełnosprawnych.
Eye tracking to wciąż technologia przyszłości
Jak widać, istnieje wiele przykładów zastosowani eye trackingu w rozmaitych gałęziach biznesu. I choć rozwój tego segmentu badań trwa już od XIX wieku, bez wątpienia można stwierdzić, że lata świetności tej metody dopiero przed nami.