Przebudowa mostu kolejowego koło Sandomierza: EXBUD Konstrukcje z Kielc rozwiązuje problemy, ale inwestycja nadal się opóźnia

Firma EXBUD Konstrukcje z siedzibą w Kielcach przeprowadziła na rzecz generalnego wykonawcy – spółki ROVERPOL – kompleksowe prace związane z produkcją, dostarczeniem i montażem stalowej konstrukcji mostu kolejowego. Ta infrastruktura, usytuowana w pobliżu Sandomierza, jest częścią szerszej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe na trasie numer 25. Niestety, mimo błyskawicznego tempa pracy ze strony kieleckiej firmy, cały projekt ulega znacznym opóźnieniom.

Prace modernizacyjne na linii kolejowej numer 25, prowadzącej ze Skarżyska Kamiennej przez Sandomierz aż do Dębicy, są częścią Programu Polska Wschodnia na lata 2014 – 2020. Jak się okazuje, PKP Polskie Linie Kolejowe muszą mierzyć się z poważnymi wyzwaniami czasowymi.

Jednak nie brakuje pozytywnych aspektów. EXBUD Konstrukcje świetnie poradziło sobie z szybkim montażem konstrukcji mostu nad rzeką Trześniówką, usytuowanej niedaleko Sandomierza. Ta konstrukcja jest zlokalizowana na terenach dwóch województw – świętokrzyskiego (gmina Sandomierz) i podkarpackiego (gmina Gorzyce, powiat tarnobrzeski).

Firma z Kielc przeprowadziła całe zadanie od połowy września do połowy października 2024 roku. Jak poinformował Tomasz Barszcz, prezes zarządu EXBUD Konstrukcje, całość konstrukcji mostu waży około 200 ton i ma długość 70 metrów. Do jej montażu wykorzystano dźwig o nośności 350 ton, a podczas instalacji na placu budowy wykonano 230 metrów spoin montażowych. Konstrukcja mostu została zabezpieczona antykorozyjnie za pomocą ocynkowania natryskowego w procesie metalizacji i specjalnych powłok malarskich o wysokiej zawartości cynku. Wyprodukowano ją w fabryce konstrukcji stalowych należącej do firmy EXBUD Konstrukcje.